Trwa ładowanie proszę czekać ...

Polski rynek pralniczy – analiza

8 czerwca 2016

Profesjonalna analiza polskiego rynku pralniczego wymaga nieograniczonego  dostępu do szczegółowych danych gospodarczych, których posiadanie  jest dane jedynie rządzącym, albo specjalistom. Można pokusić się jedynie o niepogłębioną analizę tego, co się działo w szeroko rozumiane branży pralniczej  od początku lat dziewięćdziesiątych, czyli od chwili, kiedy przynajmniej teoretycznie zaczął działać w naszym kraju wolny rynek.

Na początku fala bankructw pralni chemicznych starego typu, czyli tych wszystkich pralni, które działały w komunie na starych zasadach, które w dużym uproszczeniu można ująć tak- pralnia chemiczna nie musi być opłacalna, musi być dostępna dla ludzi, a jeśli przynosi straty, to państwo dopłaci. Taki typ socjalistycznego myślenia skończył się w 1989 roku i odtąd pralnie, które nie były w stanie na siebie zarobić po prostu upadały, więc przestarzałe pralnie w drogich lokalach upadały jak grzyby po deszczu i tworzyła się próżnia, a wiadomo, że wolny rynek nie znosi próżni i natychmiast żąda zapełnienia. Tak tez się stało i w tym wypadku – stopniowo luka zaczęła się zapełniać nowymi podmiotami pralniczymi już na zachodnich licencjach i z nowoczesnym wyposażeniem. Lata dziewięćdziesiąte to były pionierskie czasy kapitalizmu w Polsce, również w dziedzinie pralnictwa, a być pionierem jest nie tylko trudno, ale też niebezpiecznie. Trzeba jednak podkreślić, że wielu pionierom nowoczesnego pralnictwa się udało i dziś z powodzeniem zajmują większość rynku pralniczego.

Trzeba jasno stwierdzić, że stan obecny jest taki, że szeroko rozumiany rynek pralniczy jest dziś nasycony, co oznacza, że, jeśli chcemy odnieść sukces i to zarówno w usługach pralni wodnej jak i pralni chemicznej,  to trzeba po prostu wygryżć konkurencję, albo szukać  całkiem nowych propozycji dla klienta. Takich nowych pomysłów jest oczywiście sporo i nadspodziewanie często odnoszą sukces. To między innymi postawienie na pranie ekologiczne, jako na alternatywę czyszczenia chemicznego, które wprawdzie jest skuteczne, ale wyłącza bardzo dużą grupę osób mających problemy z alergią. Postęp technologiczny jest bardzo duży, pojawiły się nowoczesne maszyny pralnicze, ekologiczne środki piorące i rozpuszczalniki pozyskiwane z naturalnych składników ( piasek i krzem) i przede wszystkim nowatorskie technologie, które oferują  czyszczenie delikatnych i specjalistycznych tkanin w stu procentach bezpiecznie nie tylko jeśli chodzi o te tkaniny, ale o zdrowie klientów i środowisko naturalne.

Innym wartym uwagi pomysłem na zaistnienie z sukcesem w branży pralniczej bez wykańczania konkurencji jest na przykład wprowadzanie na polski rynek pralni samoobsługowych z możliwością odbioru prania u klienta. Jest to podążanie za nowymi potrzebami klienta,  jego innym stylem życia i przede wszystkim za jego brakiem czasu.

Nowe pomysły, nowe formy pralni, nowe technologie, nowe maszyny pralnicze , nowe funkcje prania dostosowane do potrzeb klienta- wszystko to powoduje, że usługi pralnicze na polskim rynku mają się znakomicie i wszystko wskazuje na to, że dynamika ich dalszego rozwoju też nie jest zagrożona.